zatvori

Kompletirani stripovi iz prijašnjih Kajgoda:

     Škrga Ivo i Mali Micko

     Kuća straha

     Veselo bilje

zatvori

RSS

Napomena: ukoliko koristite RSS nema razloga da se stavljate na mejling listu jer ništa osim obavijesti o novom broju i tako dobiti nećete.

BROJ:

Kumulativno kazalo | Arhiv | RSS/newsletter   

Sadržaj: Uvodnikoblog | Gledišta #5 | Moj obračun s njima | Boksač | Talačka kriza u Mahičnom #5 | Nove pustolovine Marine i Martina #1
KAJGOD magazin

    Uvodnikoblog

         Lijep pozdrav!

Znači, ovaj put se malo više kasnilo...

Rekordna pauza između dva broja do sad (i nadam se da će dugo zadržati taj neslavni rekord). Ali morale su se poklati svinje i u Zaprešiću i u Mahičnu, moralo se zvati u svatove, pripremati popise, prijepise, dogovore, promišljanja, brainstorminge, dodati novodogovorene protokole na internetsku stranicu vjenčanja, dogovore sa parom koji se ženi nakon nas u istoj crkvi... Ma Presveti jedino zna što sve ne.

A najgore od svega... Moralo se i raditi.

U međuvremenu bijahu Interliber i CRŠ. Nisam baš puno boravio tamo (iz gorenavedenih razloga), ali mi se CRŠ učinio zanimljivim jer je ponudio starim čangrizavcima (doajenima domaće strip scene, naime) da izliju svu žuč koju bavljenje stripom neminovno stvara.

To je bila vrijedna inicijativa sa strane s koje sam joj se najmanje nadao.

***

U ovom broju imamo nastavke serijala, novi serijal (kurziv jer se zapravo radi o nastavku kultne Kuće straha) i kratki strip koji će vjerojatno biti sastavni dio albuma (ajme koliko kurziva!) pod radnim naslovom U četiri oka, a koji bi trebao biti jedan od prvih virtualnih strip albuma unutar projekta Moj strip (kreće negdje iza Nove godine). Prije nego krene Moj strip, u novoj godini će Kajgod promijeniti domenu (bit će www.kajgod.mojstrip.com). Radi se i na softveru za čitanje stripova onlajn po uzoru na CDisplay, a za sad me jedino muči tehničko pitanje: Ajax ili Flash. Flash zato sto moze full screenati (ono, kao CDisplay) i pouzdaniji je u cross browser prikazu, a Ajax zbog svega ostalog (brži, bolja kvaliteta slike, veće mogućnosti nadogradnje i sl). Za sad vodi Ajax (već sam počeo razvijati JavaScript/PHP kod) i ta verzija će sigurno biti dovršena. Ono što me golica je da postoje obje varijante - defaultna u Ajaxu, a Flash se uključi kad se klikne Shift/F ili nesto slično za fullscreen.

Vidjet ćemo...

Dodijalo mi pisati prozu, pa naprasno završavam Talačku krizu. Možda bi dobro došla još koja stranica kako bi priča dobila zaobljeniji svršetak, ali takva je kakva je. Ovaj put će ispod teksta biti praznog prostora, ali za sljedeći broj ću osmisliti neku novu organizaciju stranice.

Ono što je u ovom broju novost, tekstualni je prilog Moj obračun s njima.

Pošto se nitko baš ne tuče da me plati za strip kritike, reko da im se osvetim i ničim izazvan popljujem tu i tamo ponešto mukte.

I ja se, koliko-toliko bavim stripom, pa valjda i ja imam pravo ponekad prolijevati žuč?

A da i ne spominjem (govoreći o žuči) da ću već sljedeći Uvodnikoblog pisati oženjen...

E pa sretno mi bilo!

***

Vama pak sve najbolje u Novoj i sve u tom stilu...

Veselo bilje

    Moj obračun s njima

Dobrodošli u novu rubriku u kojoj ću nastojati oživjeti kritiku umjetnosti, nadam se i umjetničku kritiku, kakva je nekad postojala, a danas se, pogotovo kad pričamo o stripu, sasvim izgubila u sinhronom plivanju svi sa svima.

Pismenima je očigledno da je sve manje kritičara koji ne poznaju one koje kritiziraju (ili barem one koji izdaju one koje kritiziraju), a gotovo da više i ne postoje oni koji misle da je kritika umjetnosti vrijedna rizika zamjeranja. Pogotovo što u malecnoj močvari u koju se kulturna scena makar naše malene državice pretvorila, svako malo netko drugi ispliva na položaj s kojeg može pomoći svojim prijateljima da plivaju, pa nikad ne znate tko će vam jednom zatrebati. A sve se to i tako vrti oko novca, ne? Ono malo bijede koju država nudi lijenim "umjetnicima" da bi i dalje mogli dokono ispijati kavice po čitave dane, a pola sata prije roka naškrabati nešto (eksperimentalni film, strip, pripovijest... nije ni važno što) i aplicirati time kod Ministarstva.

Na kraju, sve je to i tako relativno, zar ne?

Tko može reći da je Picasso imao više talenta od mene? Sve je to relativno! Pa on je slikao one jadne dječje šarotine! (Naravno, "umjetnici" su uvijek previše "originalni" da bi ih zanimalo pročitati ili naučiti nešto, pa recimo ne znaju da je Picasso znao slikati i ovako: Stari ribar, slika koju je Picasso naslikao s 13 (sic!) godina.)

U prošlom broju sam malo i započeo temu "tko ima pravo procijenjivati umjetnost", ali njoj ću se svakako vratiti. U prvih nekoliko Obračuna, volio bih definirati svoj stav, nekakvu poziciju s koje ja nastupam, kako ne bi bilo nesporazuma i kako bi svatko mogao jasno procijeniti može li se ili ne slagati samnom jednom kad počnem secirati pojedina djela.

Ali prvo osnovno pitanje: Kome uopće treba kritika? Čemu to služi?

Odgovor je jednostavan koliko i očigledan, ali iz nekog razloga (čitaj: zato što ih vrijeđa kad netko objektivno procijeni njihov rad), "umjetnici" nikako da ga prihvate: U većini umjetnosti, a i strip se, vjerovali ili ne, broji među njih, stvoreno je već toliko djela da pojedinac ne može u svojem kratkom životnom vijeku pročitati sve. Izbor je nužda. Kritika je tu da pomogne čitatelju pronaći najzdravija stabla u prašumi mediokritetnih.

Što nas dovodi do kanona.

Ako ne volite Picassa, to još može biti OK ako je to vaš estetski ili ideološki izbor. Ali Picassovo je djelo kanonsko u Zapadnom likovnom krugu i zabrinuti se morate ako ste mislili da on nije bio dovoljno vješt da slika realistično (svatko tko je vidio njegove najranije radove zna da se tako daroviti realistični ilustratori rijetko rađaju). To znači da niste RAZUMJELI razloge i motive zbog kojih je istraživao brojne stilove radikalno odvojene od realizma. To znači da ne razumijete umjetnost i da se trebate obrazovati jer propuštate ono najbolje što umjetnost nudi. U stanju ste uživati samo u jednostavnijim, najčešće i manje intenzivnim, užicima. Vrijeme je da se upoznate sa najutjecajnijim djelima i autorima koji su izgradili umjetničku tradiciju u kojoj nastojite uživati.

Kad ću kritizirati stripove, često ću ih uspoređivati sa kanonskim djelima stripa, filma, književnosti, slikarstva, možda i drame i sl. Naravno, usput ću nastojati i jasno definirati koja djela stripa ja osobno smatram kanonskim, djelima koja bi svaki čitatelj trebao/morao poznavati.

Pronicavi čitatelj u posljednjim pasusima već je prepoznao Harolda Blooma i nije bio u krivu.

Iako ja, naravno, nisam kao čitatelj sličan Bloomu, i NIPOŠTO neću odbaciti ideološku kritiku niti tvrditi da je estetika jedini kriterij za procjenu umjetnosti, s većinom njegovih mišljenja o postmoderni, multikulturalnosti i sl. potpuno se slažem.

Nije me, da koristim domaće primjere, briga što je Marija Jurić Zagorka bila žena. To nipošto ne znači da njezina djela nisu bila isprazni kič, koliko god vas neofeministice strateški raspoređene po akademskim krugovima uvjeravale u suprotno.

A djela, znate, ne mogu biti ni toliko loša da postanu dobra. Ne, djelo koje je lošije od loših nije dobro. GROZNO je.

Isto tako, činjenica da Vlado Bulić piše jezikom intelektualnih invalida ne znači da je on izvrstan pisac na tragu Nabokova. Ne, to samo znaci da on bolje ne zna. Nabokov je dokazao da zna pisati i te kako učeno, ali čak i da je pisao jezikom Vlaja koji slušaju Thompsona, vrlo bi ga se lako razlikovalo od Vlade Bulića jer on je, naime, zaista bio intelektualno superioran Thompsonu, dok je Bulić samo slučano završio s one strane koja mu se ruga.

Zaključujem isto što je jednom zaključio Bloom:
osnovni problem umjetničke kritike danas je što se njome bave oni koji umjetnost nikada i nisu voljeli.

Nagovorio me prijatelj jednom da bacim pogled na novoosnovani forum studenata Komparativne književnosti (mislim da je on tada još bio student tamo). Nakon svega nekoliko sam se redaka iznervirao i nikad se više nisam vratio tamo. Netko je napisao da je Tolkien nezanimljivi šund i na to dobio salvu pljuvačkih odgovora među kojima mi je omiljeni glasio nekako ovako: "A ti kao doma čitaš Joycea?"

Mislim, ne moraju svi čitati Joycea prije spavanja. To se broji među najsuptilnije i najzahtjevnije knjige ikad napisane, ali... Rugati se STUDENTU KOMPARATIVNE KNJIŽEVNOSTI ako to radi nevjerojatan je dokaz da je glupost potpuno zavladala humanističkim studijima.

Naravno, taj tip je računao da mora sakriti činjenicu da on UOPĆE NE VOLI kanonska djela književnosti priklanjanjem demokratskoj većini koja ih ne voli. Ali većina su mediokriteti! Zašto na studij biologije odlaze studenti koji žele učiti od Radmana i jednog dana znati koliko i on, a na studij kljiževnosti oni koji ne znaju ništa, ali žele dokazati da je upravo neznanje i rudimentarno nerazumijevanje nešto vrijedno propagiranja i, štoviše, hvalisanja? Popularno je reći nešto kao: "demokracija je dobra ideja u politici, ali treba je izbjegavati u umjetnosti", ali ja ipak mislim da je demokracija naprosto loša ideja i da je uvijek treba izbjegavati.

Offtopic: Danas možemo provesti totalnu demokraciju. Možemo stvoriti računalni sustav dovoljno jednostavan da se svi pismeni mogu služiti njime i dovoljno jeftin da svima bude dostupan koji bi omogućio da svaki građanin ponaosob glasa za svaki zakon.

Zašto se to ne napravi? Zašto se to ni ne spominje?

Naravno, vladajuće strukture to ne žele da sačuvaju vlast i bla... bla...

To je vjerojatno istina.

Ali ja još nisam čuo ni jednog ozbiljnog filozofa da to predloži! Zašto?

Pa zato što, da to uvedu u Hrvatskoj, drugi dan bi zaratili sa Srbijom, Slovenijom, vjerojatno još ponekim, sav državni proračun podijelio bi se birtijama da besplatno toče alkohol, a ako bi i lipa ostala - dali bi je nogometnim klubovima. Ne bi bilo cesta, ne bi bilo vodovoda, ne bi bilo policije... Uskoro ne bi bilo ni civilizacije.

Ljudi su u prosjeku jako glupi (zapravo nisu - u prosjeku su prosječni, ali ja se nadam da je prosjek mojih čitatelja pametniji - PUNO pametniji - od prosjeka općeg građanstva, pa mi imamo pravo na taj mali bezobrazluk) i ako imate prosječan ukus bilo u čemu - ne hvalite se time! Skrivajte to! Sramite se toga!

Harold Bloom za ovaj put out. Sljedeći ću put možda biti njegova sušta suprotnost (Bloomov arch baddie) Michel Foucault... A možda i neću. Ne znam kako ću biti raspoložen. Ali imam još puno uvodnog teksta za dodati. Valja postaviti čvrste temelje za kvalitetnu kritiku. Kritika bez kriterija po principu "ovo mi se sviđa, ali ne znam zašto" ne služi ničemu i upravo je ono protiv čega se želim boriti.



    Talačka kriza u Mahičnom #5

...prošlu epizodu pročitajte ovdje.


IX.


Televizijsku ekipu sačinjavali su Božena i njezin mlađi brat koji je gunđao, ali imao je kameru pa ga je Božena natjerala da dođe.

Jebote, idemo u Mahično. Koji ćemo kurac snimiti u jebenom Mahičnu?

Daj šuti! Što ti znaš? Moram skupiti par mjeseci iskustva na karlovačkoj televiziji pa ću moći tražiti i pravi posao.

Koji to pak mene kurac briga? Oćeš ti meni pomoći repati da se ja probijem?

Ma daj... Ti meni možeš pomoći. A osim toga, ja ću zbilja i biti televizijska zvijezda, a ti samo fantaziraš.

Pa možeš mi pomoći - budi plesačica. Skini se u topless i sto posto će ekipa doći na koncert. Doduše... Nije da baš imaju što vidjeti.

Ti si I-D-I-O-T!

A ti si mi sestra. Imamo skoro pa iste gene!

Daj rađe gledaj kamo da skrenem. Mislim da smo promašili... Oprostite, gospodine, možete li nam reći...

Kae?

Možete li nam reći kako da dođemo u Kalinovačku 4e. To je negdje u Mahičnu?

Sam vozo tam nazad pa skreni kod groblja levo pak dojdeš tam.

Hvala!

Koji idiot.

Tebi su svi idioti. Daj gledaj - tamo se skupilo nešto ljudi. To je sigurno tamo.

Pa da, troje ih je tamo - cijelo selo!

Ha, ha, ha, ha!

Daj gledaj kamo guraš lakat idiote.

Imaš li ti i jednu drugu riječ u vokabularu?

Što mogu kad... ISUSE KRISTE!

Ma što ti je?

GLEDAJ U KOJE SAM BLATO UGAZILA! Koji su to idioti! Pa zar ne mogu asfaltirati idiotsko dvorište?

Glupačo.


IX.


Kaj je to, pa oni se meni rugaju!

Ma što vam je? Što nije u redu?

Pa jel ti gledaš kroz prozor, inspektore? Pa to su nekakvi školarci - curica i dečkić. I kaj to imaju? Kaj je to kamera? To je manje od mog starog fotoaparata! Pa ja bum se sad vubil! I sebe i njih.

Baš! Stari samo priča a ništa ne poduzima! Hajde, uzmi bombu i baci na naše novinare-amatere! Istrči onda van i viči Jebo vam Tuđman Isusa Krista u razjebani šupak! E onda će ti, brate, doći televizija. Ovo je sramota. A toliko sam se radovao...

Evo nam još gosta! Lipo, baš lipo!

Joj stara daj začepi! Idi tam pak čitaj ili nešto, stvarno mi te dosta!

Evo kucaju...

Dobar dan. Vi ste klinci s televizije?

Dobar dan. Da, mi smo s TV4Rijeke. Božena, drago mi je.

I TO je kamera? Mislim, ne bi se ja rugal, ali ak je to profesionalna kamera moja glava doli. Kaj ste vi iz osnovne škole? Novinarska sekcija?

Uvjeravam vas, gospodine (baš! TO je gospodin? ha ha ha!) da sam davno prerasla osnovškolske godine. Ove godine krećem na fakultet.

Ha, ha - najbolje da će TEBE primiti! Ne bi prošla prijemni ni na rovokopanju pa da spavaš sa svim profesorima!

Goni se idiote!

Ajde tišina balavci!

Čuo si ga, idiote! Šuti!

Ajde svi marš van! Dost sam se zajebaval zvami! Pun mi je kurac svega!

Nije lijepo pso...

Ti baba isto začepi!

Nemojte ga, gospođo, ljutiti. U talačkim krizama...

TIŠINA! Nema talačke krize glupa balavice! Svega mi je dost! Ajde svi lepo van, a ak budem se odlučil ubit, ubil bum se sam doma. Bolje neg da se sramotim pred tom igračkom od kamere!

Hajde djeco, ja sam inspektor Stjepan. Kriza je gotova, idemo kući...

Dobro, sad nas ne može čuti kad smo vani... Recite, biste li mi vi, inspektore, dali intervju. Da nisam dolazila bezveze ovdje. Može to ispasti dobro.

A o čemu će ti pričati, kurvo?

Pa o talačkoj krizi u Mahičnom, idiote!

Kaže se "u Mahičnu", mlada damo. I da, rado ću vam ispričati što se sve ovdje događalo. Bilo je to dosta opasno prije nego sam uspio umiriti ga. Poremećena je to osoba. Duboko poremećena.

Idiot.

To vam je, naime, jedina riječ koju ova bič zna reći.

Začepi idiote!

No, mladi moji prijatelji, pođimo do moje kuće. Tamo možemo popiti kavicu i dogovoriti kako ćemo snimati.

(A onda možda dobijem priliku i malo bolje osmotriti dugačke noge ispod ove minice! A zna se da se najbolje gleda prstima. Neka malo i jedanaesti prst promotri što ima tamo i ja zadovoljan. Moja herojska izmišljotina možda nikad ni ne završi na HTV-u, ali što ćeš. HTV pak nije BBC. BBC nije CNN. Neke svemirske mreže možda su milijardu puta veće i od CNN-a. Čovjek se treba zadovoljiti Onim što mu je blizu, a ne tražiti ono do čega ne može. Ova mala sigurno nije Jessica Alba, ali ako se moj jedanaesti prst smoči, neće njemu ništa faliti. A na kraju krajeva, mali ju zove kurvom.

Nadajmo se ne bez razloga.)

...nastavka u sljedećem broju NEĆE BITI - ovo je KRAJ.


    Gledišta #5

...prošlu epizodu pročitajte ovdje.

Gledišta
Gledišta
Gledišta
Gledišta
Gledišta
Gledišta
Gledišta
Gledišta
Gledišta
Gledišta

...nastavak u sljedećem broju.


    Boksač

Boksač
Boksač
Boksač
Boksač
Boksač

    Nove pustolovine Marine i Martina #1

Nove pustolovine Marine i Martina nastavak su Kuće straha, koje se možete prisjetiti ovdje.

Nove pustolovine Marine i Martina
Nove pustolovine Marine i Martina
Nove pustolovine Marine i Martina

...nastavak u sljedećem broju.


    Vaši cijenjeni komentari


Ime: 


Zajebite zle spamere tako da prepišite ovo: 
Ovdje:

adam 

uuuu! boksač dooobar! 

mcn 

Problem s izjavom da je Tolkien 'nezanimljiv šund' je isti kao problem s izjavom da je Zagorka 'Isprazni kič': obje podrazumijevaju da svi pod kič i šund podrazumijevaju isto te se ne trude objasniti polazište i izvod zaključka.

Oboje sam čitao s jedno 18 i oboje su bili priče koje su me vukle kraju. To nije jedini zahtjev koji literatura mora ispuniti, ali je prvi. 

Rico 

Da, definitivno su ti najbolji ovi cb stripovi, recimo ovaj boksac je opicen, mada sam nesto slicno vec vidio, mozda procitao 

Rico 

... e... sritno mladencima!!!!!  

jurica 

@mcn

pa ovo prvo , recimo, obraćanje bilo je iz perspektive tradicionaliste. ni H. Bloom kojeg stalno spominjem nije sklon argumentiranju svojih stavova. tradicionalisti je dovoljno da je nešto u jednom trenutku smatrano šundom u tim i tim krugovima da bi odbio svako mijenjanje tog stava na račun nekakvih ideoloških reformi. nitko nije rekao da šund ne može biti zabavan. sljedeći put nastupam iz skroz suprotnog kuta, pa ću sasvim drugačije pristupiti i argumentaciji.

@Rico

slučajno plagiranje je uvijek moguće. ako sam i sam nešto slično pročitao/vidio/čuo, upisalo mi se negdje u podsvjest ili nešto tako... namjerno plagirao nisam.
a što se tiče c/b stripova i što je dobro, a što ne - trenutno (kao i ti, uostalom) puno isprobavam različite pristupe u nadi da će se ukazati neki koji će mi dobro ići.
najveći problem je što ja jako volim duže priče i velike koncepte (Dungeon, Jimmy Corrigan), a za isprobavanja i sl. su pogodnije kraće forme.
onda se dogodi da počnem nešto raditi, nakon par tabli mi se učini da je sam početak toliko loš da nema pomoći, pa mi se ne da ni truditi dalje (onda završim priču bez kraja - naprosto prekinem - kao u Škrga Ivi, kao u Talačkoj krizi...)
to nije dobro, a ide i na živce onoj trojici koji to čitaju (počeli mi ljudi prijetiti da neće više ništa duže čitati jer nikad pošteno ne završim)
trebam se držati kraćih formi dok se malo ne izviještim. 

Rico 

@slučajno plagiranje je uvijek moguće. ako sam i sam nešto slično pročitao/vidio/čuo, upisalo mi se negdje u podsvjest ili nešto tako... namjerno plagirao nisam.

Cak ni to nije jedina opcija, ima masu situacija dvije ili vise istih ideja.
Napravio ja karikaturu, a covik prije mene napravio prakticki istu, cak i kadriranu isto, kao da sam je precrtao... a nisam.
U kako krasna recenica:) al neda mi se brisat:) 

lizosom 

kolko loše može biti da ti zgodna ženska visi na prozoru i zove te

pa to je krasno 

Maurizio 

Venčanje u crkvi? Ja sam sve mislio da si ti ateista. Nemam pojma zašto.

Pozdrav 

jurica 

ne znam za ateizam, ali DEFINITIVNO ne mislim da je obred crkvenog vjenčanja nekakav 'sveti sakrament' i to mi ne znači ništa.

ali ništa me ni ne košta, a oko mene kol'ko 'oćeš ekipe kojoj to nešto znači i bla bla bla...

***

a glede golih ženski i njihovog višenja s prozora... jadni Martin se iznenadio. ali više o tome u (nadam se i vjerujem)vrlo skorašnjem sljedećem broju.

stay tuned! 

erca 

Evo, tipka mi se malo, pa da se nadovežem na tvoj obračun s njima. Za početak, odjebi ove šta misle da Picasso ne zna crtati, zašto se zamaraš time, na toj razini nemamo uopće šta razgovarati. Tvog Harolda Blooma uopće nisam čita, ali evo kako ja gledam na neka djela u umjetnosti, životu, svemiru i svemu ostalome i šta to umjetničko djelo čini umjetničkim djelom u svakom mediju pa i u stripu.
Prvo, bilo bi poželjno da se savladaju neke zanatske osnove medija kojim se bavimo ( znaš crtati, znaš pisati, znaš svirati, ono baš školski, a pošto ovdje govorimo uglavnom o stripu, držat ćemo se najviše pisanja i crtanja ).
Drugo, na osnovu ovog prvog, izgraditi vlastiti stil, novu realnost, osobnu prepoznatljivost (crtati kako samo ti crtaš, šta izgleda jednostavno kad vidiš takve a kad ideš izbrusiti vlastiti rukopis, vidiš koliko je to teško ).
Treće, pošto čovijek nije otok i bez obzira na individualnost, svaki je rad ujedno i izraz sredine, društva u kojem je nastao.
Četvrto, bilo bi dobro uhvatiti 'duh vremena' u kojem živimo ( neka djela doimaju se jebiga, zastarjelima, u formi ili sadržaju bave se stvarima kojima se neko bavio prije 50 ili 100 godina ).
Peto, ako želite kvalitetnu umjetnost, bilo bi dobro da ona korenspodira sa vrhunskim dosezima u ostalim djelovima svijeta, odnosno u razvijenim djelovima svijeta. Peta točka ovih mojih gledišta, prožima se ujedno i sa točkama tri i četiri.
I šta kad, na primjer, gledamo ovako na ove tvoje stripove, vidit ćemo da nisi savladao točku jedan. Ti, blago rečeno, loše crtaš, a ovakav crtež nemože baš proći kao vlastiti stil tj.'nova realnost' ( npr. prvi kadar u ovoj epizodi 'Gledišta', tu nekakvu raskošnu kućetinu jednostavno treba dobro nacrtati, jer situacija je to gdje crtež govori svojim jezikom ). S druge strane, u scenarijima pokušavaš biti angažiran i suvremen, i jesi, pa bi bilo sasvim logično da za svoje scenarije nađeš boljeg crtača. E sad, tu dolazimo do timskog rada iza kojeg obično stoji nekakva produkcija, odnosno lova a nje nema. Autorski strip 'proizvodi' se bez obzira na lovu i zato je takav kakav jest i zato ga ima toliko koliko ga ima.
U svakom slučaju,i sam sam često susretao 'kritike' tipa 'sviđa mi se ovo-ne sviđa mi se ovo' i slažem s tobom da takve ne služe ničemu pa zato ovo i pišem.
Sretno u novoj godini i u braku... 

erca 

Napisa sam čovijek umjesto čovjek, taj ije i je me još uvik jebe. Toliko o zanatu :-) 

jurica 

@erca

cisto da razjasnim - 'moj obracun s njima' nema veze sa stripovima koje ja crtam. to je cisto 'kriticarski' clanak. tako se zove zbog nekog starog threada na stripovi.com forumu kojeg se jos jedino ja sjecam, ali dobro... definitivno ne svrstavam sebe među 'velike umjetnike koji slikaju avangardno jer su tako odabrali' :-)

sto se tice timskog rada - u pravu si da za to uglavnom treba produckija, odnosno pare.

mozda se ponekad i dogodi izuzetak pa se nadju dvojica ludjaka koji se medjusobno nadopunjunu (zašto zaboga ne pišem č i ć???), ali to je rijetko i dugoročno nepouzdano.

a čim su tu pare, možeš se oprostiti od zabave. mislim, ništa nije zabavno kad moraš paziti da se to proda kako bi platio račune i sl. i onda si možemo lagati da Alan Moore piše točno ono što želi i od toga dobro živi, ali ja to zapravo ne vjerujem. njegova biografija kaže drugačije. a i meni se čini da je čovjek pre star da bi ga i dalje zanimali nekakvi superheroji.

i na kraju - u pravu si da crtački autorski strip dobrim dijelom izgleda onako kako izgleda ili zato što autori nemaju (ili nisu spremni izdvojiti) puno vremena da poliraju ono što rade, ili naprosto ne mogu bolje.

(opet izuzetaka koliko hoćeš i sjajnih crtača koliko hoćeš)

međutim, meni i dalje Jeffrey Brown (bio ili ne bio u stanju crtati mainstream stilom) crta neusporedivo privlačnije i zanimljivije od Jima Leeja.

na kraju krajeva, Picasso je lijepi primjer jer je bio savrseno u stanju slikati onako kako bi htjeli oni balavci koji ga kritiziraju, ali ima i primjera danas slavnih umjetnika koji uopće nisu znali 'crtati' - valjda većina zvijezda američkog apstraktnog ekspresionizma iz šezdesetih, na primjer.

na kraju krajeva - mi ipak pričamo o umjetnosti. možemo se hvatati za kriterije, argumente i ne znam što, ali na kraju će to uvijek bit samo NAŠI kriteriji koji već sutra neće vrijediti ništa jer će ih zamijeniti neki novi. da i ne spominjem kako, iako između naših kriterija ima sličnosti, na svijetu danas ima valjda šest ili više milijardi kriterija. svaki praši po svojima. jadnom kritičaru ostaje samo da sam razumije svoje i pokuša makar objasniti zašto je odabrao baš te. 'ispravnih', bojim se - nema niti ih je ikad bilo.

kanon ('Zapadni kanon' je i naslov najpoznatije Bloomove knjige) je ostatak crkvene države. zbogom i nikad se ne vratio! 

erca 

Od totalne demokracije pa do cenzure. Vrhunac gluposti predstavlja ti izjava 'da danas ima valjda šest ili više milijardi kriterija, svaki praši po svojima.' I ti svih uvažavaš, kao i balavce šta kritiziraju Picassa (opet)?
Postoje ti ljudi koji su kompetentni za određena područja. To se zove STRUKA!!!
A na kraju ovo 'nikad se ne vratio'?
Mislio sam da bar znaš razgovarati... 

jurica 

UPOZORENJE ZA SVE KOJI CITAJU KOMENTARE:
doslo je do nesporazuma izmedju erce i mene jer sam se nespretno izrazio:
'kanon je ostatak crkvene države. zbogom i nikad se ne vratio!'
a erca nesretno ono 'zbogom i nikad se ne vratio!' shvatio da se odnosi na njega.

kako nitko drugi ne bi pomislio isto:

TO SE ODNOSILO NA CRKVENU DRZAVU I NJEZINE KANONE, NIPOSTO NE NA KOLEGU PO BLOGIRANJU ( ercablog.blogspot.com ) I LJUBAVI PREMA STRIPU!!! 

dr. Zagmund Topenhauer 

e pa pozdrav nakon prohujalih godina. vidim da nisi ni tak naivan, žena, pa dijete - pa naravno, prvo materijalna baza, a onda duhovna nadgradnja!
svratio sam tu, i baš okej, ima nekih solidnih propitkivanja, kao i promišljanja (koja ću, kao što to biva, prijateljski oboriti;)

za početak, osvrćem se na aporije iz četvorke: nisu li zagor i corrigan jednakovrijedni?
ha, mene ta okolnost svijeta (da se podjednako dobro može dokazivati da jesu jednakovrijedni, kao i da nisu), baš - superzanima. štoviše, zato volim svijet (a život mi je bajka)!
i sad, ti izvodiš određeni tok misli i dolaziš do rješenja (kakvog si priželjkivao) = laskaš si. međutim, odmah ti moram reći da meni treba nešto jače: nisam skroz zadovoljen 'odgovorom-koji-bi-!otprilike!-mogao-ići-onako. stvar i dalje nije iscrpljena, a toliko je zamršena da nadilazi parabole i indijance u amazoniji...
...te kada kažeš '''Time je uživanje u Jimmyu Corriganu užitak višeg reda od uživanja u Zagoru.''', prije će biti da se to vodi onom: lakše je osjećati da je u nečemu greška, nego točno reći u čemu se sastoji (u slučaju kada se tvrdi da su zagor i corrigan jednakovrijedni).

recimo, problematično mjesto u 'dokazivanju' je '''mi možemo skužiti njih,oni nas ne'''. A zapravo - ne baš. tj, poznato ti je da indijanci u americi drže kockarnice, a neki drugi, recimo, putuju po svijetu i sviraju pjesme s Anda za otromboljene turiste. itekako su nas 'skužili'.
druga je stvar što ti, potrebe radi, vučeš paralele 'nepošteno': onome 'naj' zapadnoga svijeta spariraš stereotipnog urođenika, tj. njihov apstraktni prosjek i presjek. ako te sada podsjetim da ni većina tvojih susjeda ne može svojim znanjem objasniti 'europske epistemološke modele', ništa više neće biti tako izvjesno. što ja znam, u plemenu od sto ljudi očekujem manje ingenioznijih nego u populaciji od stotina milijuna.
mi, da bismo ih skužili (ako smo ih skužili), morali smo otići tamo. i proučavati. isti princip vrijedi i obratno. ako postoji neki indios-hegel, on nikako ne može upoznati zapadnu filozofsku misao kontemplirajući na peyotama, već mora dobiti uvid u istu.
e sad, što mi odlazimo 'tamo', a oni ne 'ovamo', opet je zanimljiva (i problematična) stvar. može se promatrati da smo mi superiorniji, znatiželjni za tajnama svijeta, pokušavamo mu probiti srčiku umom; a može se promatrati da smo inferiorniji, da zavidimo, čeznemo za izgubljenim rajem, i doba vodenjaka, i hipija, i jedinstva s prirodom, i nemamo sidrište, otuđeni, otupljeni i sjebani gledamo kako 'divljaci' žive bezbrižno vezani pupčanom vrpcom za majčicu Zemlju.
itd...

i kako sada doći do zagora i corrigana? u čemu je trik sa inferironijim zagorom? zagor inferiorniji?!? ma daj. a ja npr. pojma nemam što/tko je corrigan. niti ću, po svemu sudeći, ikad znati. za zagora znam. čak i sada, kada sam Neopisiv i Neizreciv, kada sam popio-svu-pamet-svijeta, mogu pročitati zagora. jednostavno: mogu uživati i u zagoru i u bergmanu. kako? u čemu je caka?
očito se ne da neka partikularnost ('čitam zagora') istrgnuti iz cjeline. zašto ja čitam zagora (kad sam već na stupnju da pomalo razumijevam hegelovu dijalektiku - ima nas 2-3 u hrvatskoj, možda)? i tu sad dolazi povijesnost, karakter, strukture ove i one, kultura, sredina, društvo, um, srce, jaja, snaga... zagor očito kod mene nije samo 'strip zagor', nego je istovremeno dio života, utkan, link na prošle dane, na izgubljeni raj-djetinjstvo, on jamči da sam bio i da jesam. tu ne pričam o onoj banalnoj i ozloglašenoj nostalgiji, nego o zakonitosti svijeta koja čini da sve ono što je bilo, prošlost, čini ti se bolja, draga. uostalom, ni ti ne možeš pobjeći od ovoga, pričom o 'kako su danas klinci blesavi i raspolažu rječnikom od...' i čini ti se da je nekad to bilo smislenije, da ste ti i klnci bili promišljeniji... stvar je u tome da ti se najvjerojatnije samo čini. kao i meni.

a onda je tu drugi jedan problem ovoga svijeta: objektivno i subjektivno promatranje. nečija zanimljivost nije toliko o čemu taj misli (objektivno - u ovom slučaju o stripu zagor), već više što o tome misli (subjektivno). okolnost je svijeta da ti o nekoj stvari ne možeš skroz objektivno misliti, ali zato možeš unijeti u nju, oplemeniti je onime što imaš u sebi - tako možeš i o najplićoj stvari izricati najdublje sudove. drugim riječima, ja mogu u zagoru iščitavati bergmanovske dubine, premda to ovaj nema objektivno niti intencionalno.
recimo, najbezveznija situacija, indijanci napadaju osamljenu farmu, pobiju ukućane i skalpiraju oca; u daljnjem tekstu dolaze neki opaki zlikovci u darkwood i sprema se zastrašna snježna oluja. žižekovski bi sada bilo tumačiti to kao vrlo duboko i frojdovski: skalpiranjem oca urušava se simbolički poredak pa je zato narušena harmonija u darkwoodu; zagor ponovo treba uspostaviti ravnotežu i Ime-Oca.
kada ovako postaviš stvari, ni zagor se ne čini tako naivan: kako su samo autori uspjeli povezati narušavanje mira u darkwoodu i destrukciju oca sa nadolaskom snježne oluje i time tako valjano psihološki postaviti epizodu? ovdje nije na djelu 'obrnuta psihoanaliza', nego upravo mračne tajne ida, koje se daju racionalizirati.

itd. itd...

e pa sada sam se raspisao, iako imam još podosta za reći ti, no nek ovo bude za početak.

pozdrav od NekadaTriPutaNajvećegASadaTriPutaNajmanjeg ;) 

jurica 

uuu! Zagoratustra glavom!

glede indijanaca:
)poznato ti je da indijanci u
)americi drže kockarnice, a neki
)drugi, recimo, putuju po svijetu i )sviraju pjesme s Anda za
)otromboljene turiste. itekako su
)nas 'skužili'.

e, ali ti indijanci su prigrlili Zapadni model razmisljanja!
nitko nikada nije mislio da indijanci imaju manje intelektualne kapacitete ni nista slicno. samo da je njihova kultura manje dominantna i manje prilagodjena prezivljavanju. ovo sto navodis samo je jos jedan dokaz za to!

moram pod hitno napraviti nesto kao forum, kako se ne bi morala ucitavati stranica... da svi komentari automatski cine forum gdje se moze direktno otici i bez stranice.

intenzivno razmisljam sto i kako na domeni mojstrip.com. nadam se da ces je posjetiti uskoro kad nesto napravim. valjda mozemo nastaviti gdje smo stali. mi izbjeglice i prognanici sa stripova.com moramo se drzati zajedno :-)
 

Rico 

)))))zagor očito kod mene nije samo 'strip zagor', nego je istovremeno dio života, utkan, link na prošle dane, na izgubljeni raj-djetinjstvo, on jamči da sam bio i da jesam

Lijepo, lijepo :) ovo je nježna crta, nedamo svoje korijene, ovo ima debele veze s genima kamenim. I svidja mi se.

)))))skalpiranjem oca urušava se simbolički poredak pa je zato narušena harmonija u darkwoodu; zagor ponovo treba uspostaviti ravnotežu i Ime-Oca.

Ovdje vec stinky pokazuje snagu, i na kraju, za njega tekstića, svim onima koji sumnjaju, zacepljuje usta i tjera ih natrag u stado.


Ima tu puno istine, ima... dat cu i konkretan primjer. Glazba. Ajde, svi, poslusajte sada neku glazbu za koju ste mislili (bili uvjereni) da ste prerasli u 17. godini... hm, ne mislim na magazin i fosile (jer Zagor nije mek, vec skroz tvrd:, ne kao...), nego npr. stare rock, hm albume... pa Vas ja bum pital za osjecaj u zelucu. Ako nakon toga budete iskontrirali stinkya (sto je svakako utopija) onda su Vam se geni kameni pretvorili u gene zemljane, a to je vec Vas problem.

Hehehe dr. Zagmund Topenhauer, đe ga nađe.  

dr. Zagmund 

ojha rico!
ma to je to: 'uvijek se vraćaš ulicima sa kojih si potekao' i u tom stilu. tako ja nisam baš sklon rabiti pojam 'prerasti'. to mi je malo preufurano. nisam 'prerastao' zagora, deep purple, terminatora i ramba. oni su i dalje jedan krasan i itekako smislen izričaj ljudskog duha. problem koji juricu muči je jedna druga stvar: fiksacija na te spomenute sadržaje. to je onda zapriječen razvoj, glupost i odbacivanje vanjskog, realnog, svijeta - ili frojdovski, sumanuto ustrajavanje na principu užitka nauštrb principa stvarnosti. obično rečeno, ne možeš kao tridesetogodišnjak fanatično forsirati samo zagora i nove fosile i slagati stari papir na policu = to je ona ozloglašena nostalgija, koja se još zove budalaština (na žalost, podosta je takvih ljudi, koji su ostali infantilni, nedorasli svijetu i odbijaju se suočiti sa životom(koji je jedan razvoj, kretanje). kao što hegel kaže: 'jedan lik života je ostario i on se ne da više pomladiti, nego samo spoznati'.

tako ja ne ustrajavam suludo na zagoru, ne treba mi on da bih ja opet bio mali dečko, ali mogu spoznati određenu vrijednost i ulogu koju je odigrao i ne odbacujem to. nego se povremeno mogu 'spustiti' i ponovo rabiti te sadržaje, svjesno, sa kritičkim odmakom, mudro.

u tom smislu, pogrešan je pojam 'inferioran'. ako uzmem bergmana i zagora, da, bergman je jače, dublje, promišljenije, ljudski duh se vinuo u najviše visine. ali, ovi sadržaji uzeti tako istrgnuto, partikularno, sami za sebe - ne znače puno. oni su beživotni, mrtvilo, sivilo. tek kada ih stavim u odnos sa čovjekom, postaju životni. ljudski odnosi su formula svijeta (za juricu, koji voli teoriju; to je marx uočio i ukazivao, kada je analizirao robu). tako ni ne kažemo kiša je inferiorna snijegu. nego kada kažem zagor je inferiorniji, to htio-ne htio, uvijek vežem uz čovjeka, onoga tko čita zagora. u protivnom ne bi imalo puno smisla, niti bi pobuđivalo strasti itd.
i sve da su ti ljudi (koji čitaju zagora) glupavi i bedasti (premda je to upitno, a ja sam gore ukazao zašto - ne može se samo tako istrgnuti dio, ne uzevši u obzir cjelinu, tj. zašto i kako netko čita zagora. tako sam ja viđao svakakve: da vrlo okej ljudi čitaju zagora, kao i one manje okej; jednako tako sam viđao manje okej ljude koji su ufurani i čitaju 'grafičke novele', kao i okej ljude itd), dakle, sve i da su bedaki, smatram pogrešnim isticati to i nabijati im na nos: tj. onaj kome je više dano, od njega se i više traži, pa on treba razumjeti i moći 'spuštati se' na razinu manje darovitih, bez prezira i oholosti.
samo u slučaju da su ovi manje daroviti zloćudni i nesnosni, treba im doći kao heroj i pokazati kako stoje stvari.

zato kažem, ovo 'inferioran' je pomalo pogrešno i često sam viđao razne sumnjive tipove kako se razbacuju i kurče, a bez prave podloge, isprazno. jurica nije taj tip uleta, ali kažem, oprezno s tim 'inferirono' - čitam zagora da bih mogao ukorporitati mit o mašini i dati sveobuhvatnu kritiku društva u stilu frankfurtske škole.

@jura
ak staviš forum, tim bolje. doći ću pa malo pretresemo sve teme iz prirode i društva 

Rico 

jurice, forum pod hitno!!!!!

A jooooo, ova mi je jaka samo tako.

)))))samo u slučaju da su ovi manje daroviti zloćudni i nesnosni, treba im doći kao heroj i pokazati kako stoje stvari.

Sican se i onog texta sa scoma,ide ono nesto kao...zagore pičko... ono je klasik:) pronacu to ponovo, obavezno.

Inace, sto da ti odgovorim, nema se sto dodati, samo pljesak i odobravanje mase, a ja jesam masa!

 

mcn 

Di je Kajgod?! 

lizosom 

Da, zbilja, gdje si 

kajGod 

...u bespućima povijesne zbiljnosti 


Kajgod magazin #5
Izlazi povremeno u nadi da će izlaziti najmanje 5 ili 6 brojeva godišnje
(u idealnom slučaju po broj mjesečno).
Autor svih priloga: Jurica Starešinčić

Creative Commons License
Kajgod magazin by Jurica is licensed under a
Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Croatia License.

15.12.2008.


  1     2     3     4     5     6     7     8     9     10  




Free Domain & Hosting

Povratak na vrh stranice